Jeg har flyttet inn i mitt nye, gamle hus
Bjerkebæk på Lillehammer byr på en rekke opplevelser og er et museum dedikert til Sigrid Undsets liv og litterære arv. Dette var hjemmet til Nobelprisvinneren Sigrid Undset, og rommene bærer preg av kunstnerisk innflytelse og nøye utvalgte gjenstander. Bli med på en reise gjennom hennes avskjermede skrivestue, personlige soverom og unike arbeidsværelse.
«Jeg har flyttet ind i mit nye, gamle hus»
«Det nye huset er blit så vakkert» skriver Sigrid Undset til venninnen Nini Roll Anker, «jeg kan absolutt ikke få det mere præcis efter min smag. I stuen er alt træværk umalt – uten dørene og et indbygget skap i væggen mellem stuen og kleven; de er mørkt rødbrune med grågrønt listverk, et blågrønt felt malt ut med etaslags naivt skoglandskap i grågrønt og et jernbeslag fra 1780 – dørene fulgte med huset, likeså peis og vægfast bænk og etpar skap.»
Inspirerende interiør og kunst
I november 1924 stod det nye huset ferdig. Rommene minner fremdeles om de vakre interiørene til Karin og Carl Larsson, med umalte tømmervegger og blankskurte tregulv. Lyse gardiner slipper inn dagslys gjennom vinduene som har brede karmer, fulle av blomstrende potteplanter og eksotiske kaktuser. På veggene henger bilder av norske landskaper, malt av kunstnere som Nikolai Astrup, Lars Jorde og Anders Svarstad.
En avskjermet skrivestue
I Dalsegstua innredet Sigrid Undset en mer avskjermet skrivestue, med en boksamling som etter hvert talte nærmere ti tusen titler. Oppe i andre etasje hadde hun sitt eget soverom. Midt i rommet står fremdeles den grønnmalte himmelsengen, tegnet av Anders Svarstad. Ved siden av sengestolpen henger et lite bilde av den hellige Frans fra Assisi. Mellom de to store vinduene som vender ut mot dalen står et lite husalter med bedeskammel foran. På veggen over står et krusifiks, omgitt av bilder av Jesus med tornekronen og den hellige Maria med barnet på armen i flere versjoner. Ved vinduet nede i stua henger også et kronet Maria-hode.
Hver gjenstand med mening
Hver enkelt gjenstand i huset er valgt ut fra sin kvalitet, skjønnhet eller nytte – åklær, smijernslamper, dørklinker, treskrin og tiner – alt valgt ut fra estetikk, nytte og kvalitet. De håndlagede dørklinkene i messing fikk Sigrid laget til alle dører av en lokal smed på Lillehammer. På de fleste dørene er klinken formet som en fugl, men på døra ned til kjelleren er det en mus – en kjellermus. Døra inn til Dalsegstua fulgte med huset og er fra 1780.
Et eget arbeidsværelse
Innenfor den enorme, grå peisen fikk Sigrid for første gang et eget arbeidsværelse: «Jeg har flyttet inn i mitt nye, gamle hus og holder på å like meg glugg i hel,» skriver hun til vennen Tore Ørjasæter, «første gang i mitt liv har jeg et arbeidsrom, hvor jeg ikke kan høre hver lyd av mine husfellers munn, støvlehæler, hver gryte som blir flyttet på komfyren, hver kommodeskuff som blir slengt igjen og hver dør som blir gått i. Nå spørs det om jeg kan arbeide under en slik uvant luksuriøs fred og stillhet.»